Snökaos

Den här veckan hade jag tänkt snyltgästa på gästfriheten hos en vän, som just nu befinner sig i regionens populäraste skidort.

Tur i oturen att jag inte kom iväg.

Timmarna efter att hon tagit sig dit med sin familj drog nämligen tre laviner fram och begravde ett antal hus, men även alla vägar till och från skidorten. Dom har suttit fast i en vecka nu. Folk hyr helikopterturer för närmare 10000kr för att kunna ta sig därifrån. Helikopter är nämligen ända sättet. Idag öppnades vägen igen.

Ett lager av 5-12m djup snö har grävts bort från vägarna och det har tagit sin lilla tid.

Risken för mer laviner är skyhög i området just nu, eftersom det snöat otroliga mängder på väldigt kort tid. Lite glad är jag att jag inte kom iväg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0