Bilars registreringsskyltar

Här i Frankrike avslöjar sista två siffrorna på bilarnas registreringsskyltar varifrån du kommer. Jag bor i 06, alltså på franska rivieran bland alla kändisar och stenrika människor, men det är ett annat ämne.

Nu har jag listat ut varför skyltarna avslöjar din hemort. 

SJÄLVBEVARELSEDRIFT!!!!!

Jag har upptäckt att jag alltid slänger en blick på sista två siffrorna på varenda bil jag har framför mig. Normalt sett när man är ute och kör så kan man känna sig lugn om man har en 06 framför sig: det går fort, den som är först prejar vägen fri för alla som kommer bakom, inga överraskningar.

60 avslöjar hyrbil och dom ska man akta sig för, dom har garanterat en GPS som sitter och ger instruktioner till föraren:
"vid nästa korsning, sväng höger. sväng höger. nu. sväng höger"
"fortsätt rakt fram i 2,48 km, därefter, tag första till vänster"
Ni förstår poängen?

83orna är ok, dom bor i regionen bredvid, känner sig hyfsat hemmasäkra på vägarna här och jobbar antagligen i området - ingen större panik när man har en sådan framför sig.

01 är Paris folk och för dom gäller först till kvarn. Håll avstånd.

Vid möten av bilar med övriga nummer och även utlandsregistrerade bilar börjar varningsklockorna skrälla: Här gäller stor varsamhet och helst några mils avstånd till bilen framför. Dessa människor har inte råd med GPS och är helt oberäkneliga i trafiken.

Dom drar sig inte för att tvärstanna mitt på en huvudled (utan några möjligheter att svänga av eller passera) för att fundera på vart dom ska. Möjligheten att ta några varv i en rondell medan man bestämmer sig existerar inte här. Man stannar. Mitt i rondellen. Tills man hunnit hämta kartan i bagaget, slå upp den på biltaket och dividerat med medpassagerare om vilken väg som kan vara den rätta.

Dessa människor parkerar också varsomhelst. Gärna framför garageinfarten till mitt bostadsområde vilket lämnar några hundra bilägare strandsatta varje morgon, mig inkluderat. Trottoarer är en annan favorit, där finns ju massor med fin plats...

Höjdpunkten såg jag igår, när en lastbil parkerade mitt på en smal enkelriktad gata för att kila in och käka lunch på ett bageri han passerade.

Är man hungrig så är man...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0