En lat skit

Idag har jag varit en lat skit. Istället för min vanliga timme simning i havet, åkte raka vägen hem efter jobbet och slängde mig på sängen. Laddade upp med ett stort fat choklad (hjälp mot upprörd fransyska) bredvid mig, en coca cola (bleurk, men det hjälper mot upprörd mage), en penna och ett stort tomt ark... Några timmar senare har jag lyckats plita ihop ett längre brev på franska och är mäkta stolt över mig själv.

Till saken hör att jag inte lärt mig skriva på franska (ett faktum som jag under längre tid lyckats undanhålla från min chef och mina kollegor tack vare ett fantastiskt stavningsprogram på datorn - övriga fel skyller jag på engelskt tangentbord!), utan helt enkelt lärt mig språket genom att lyssna en hel del, ställa miljoner frågor, jag är trots allt vansinnigt nyfiken, och genom att traggla mig igenom artikel efter artikel om den franska valdebatten (trist val men det är klass på min språknivå nu)  när den var aktuell förra året. För det är bara 18 månader sen jag lärde mig prata franska.

Skriva på franska är svårt nog på svenskt tangentbord där inte alla tecken finns, men än värre på ett franskt, där dom har roat sig med att flytta runt väsentliga bokstäver så som A... Mitt stora nöje på jobbet är förresten att ställa om alla franska tangentbord till engelska. Är vi internationella så är vi:-) Tyvärr har kollegorna äntligen lärt sig hur man fixar tillbaka franskan. Livet var roligare förr!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0