Fransk Byråkrati 2

Efter ett besök på andra skattemyndigheten har jag än en gång fått slängt i ansiktet att jag inte har deklarerat. Jag HAR deklarerat. Det är inte mitt fel att dom inte centraliserar skiten. Antagligen har fel skattemyndighet fått mina papper eftersom jag flyttat runt så mycket.

Utan att ha deklarerat kan jag inte adressändra. Jag fattar ingenting. Jag är tvärsäker på att jag deklarerat - dom har ju för fasen dragit fyra siffriga belopp (och vi pratar euro) i skatt från mig i år!!

Men damen i receptionen skrek så högt hon kunde (ni som följt min blogg ett tag vet att utlänning=döv för en fransyska, tar man bara i och får ur sig orden med lite högre volym så förstår utlänningar. Det är alltså VOLYMEN som måste ökas, inte orden som måste ändras. För ALLA i världen pratar ju franska, det förstår väl vilken fransman/fransyska som helst). För i Frankrike får man nämligen gå igenom hela sitt ärende i receptionen. Man kan mumla så mycket man vill, för Byråkraten ser ändå till att upprepa allt på maxvolym så att det ekar i byggnaden och så att kön (på en meters "säkerhetsavstånd" hålls road medan timmarna tickar fram och det kanske så småningom blir deras tur.

Nu har två byråkrater sagt till mig att deklarera och slängt en blankett i ansiktet på mig. Imorgon ska jag ringa deras telefonservice och se om inte min deklaration finns registrerad nånstans trots allt. Jag är nämligen tämligen säker på att jag testade internet deklaration i år. Och vi vet ju hurdana hejare fransmän är på att följa med i den tekniska utvecklingen.

*En liten parantes för er som inte vet hur det dagliga livet fungerar i Frankrike: Utan din checkbok är du ingen - alla räkningar betalas med check (i undantagsfall kan man ha automatisk betalning av räkningar vilket i praktiken innebär att du förgodkänner vilket jäkla belopp ett företag än vill kräva dig på), det finns arbetsplatser utan internet (fastän dom behöver det), sätter du in lite pengar på ditt bankkonto direkt på banken tar det tre dagar innan pengarna går in, gör du en överföring mellan två av dina egna konton på samma bank tar det också tre dagar (tid under vilken pengarna inte finns på något av de två kontona). Listan kan göras lång.

Det enda Frankrike ligger på topp på är telefon via bredband.

Och det hjälper inte mig att reda ut problemet med min försvunna deklaration.


Kommentarer
Postat av: Karin

Trots att jag bara har bott i Frankrike i 1,5 år totalt så har jag fått för mycket av deras byråkrati. Den måste vara världens värsta. Jag lider med dig!

2008-11-12 @ 22:28:52
URL: http://kalasblogg.blogspot.com
Postat av: Fransyskan

Tack Karin, skönt att höra att jag inte bara inbillar mig allt!! Livet här är lite av en daglig brottningsmatch mot byråkratin.

2008-11-13 @ 07:50:47
URL: http://mittlivsomfransyska.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0