Ingen mobil / Jag är en utlänning

Efter en timmes krypkörande fjorton varv i stan hittade jag tillsist en parkering endast en halvtimmes promenad från butiken (...) där jag tänkt köpa min nya mobil och skriva in mig på ett abonnemang. Sur som ett bi och helt genomsvettig kliver jag in, rantar raka vägen upp till en försäljare och talar om vad jag vill ha för abonnemang, samtidigt som jag slängde ett öga i brochuren med alla nya erbjudanden som kom ut idag.

Jag är ju utlänning och som alla vet vid det här laget så HÖR vi utlänningar inte - det är aldrig tal om att det kan vara något ord eller två i det vackra språket franska som vi inte förstår. Nej vi är stendöva. Och dumma.

Så när jag förklarade vilket abonnemang jag ville ha med vilken "julklapp" (jag valde fria sms dygnet runt i ett år) så säger tanten till mig att då måste jag välja ett annat abonnemang. Ärligt talat. Jag är INTE fransk, och jag hade bara läst rubriken i brochuren, men den sa helt klart mer än chefen i den butiken tyckt att det varit lämpligt att informera sin personal om innan dom släpptes löst bland dagens kunder. Rubriken skrek "välj mellan..."

Jag stod på mig. Tanten också. Jag vann, och skulle få mina sms gratis.

Men så hånflinar hon mot mig och säger att om jag inte byter nummer så räknas jag inte som ny kund och då får jag vare sig sms eller telefonen billigare (alltså steg priset på telefonen från 89 till 450 euro).

Vadå byter nummer? Jag KAN INTE byta nummer i dagsläget, min telefon är mitt jobb!! Och jag ÄR ny kund, jag har aldrig haft abonnemang hos dom förut. Bara kontantkort, det är ingen bindningstid på det, alltså är jag NY.

Tanten gav sig inte, skitglad över att få hämnas eftersom jag kört över henne gällande julklappserbjudandet.

Byter jag till konkurrenten blir inte bara mitt månadsabonnemang billigare, telefonen får jag dessutom för halva priset. Och jag behåller mitt nummer. Det ni, det lönar sig verkligen inte att vara lojal. Vilket jag förklarade för damen. Jag har studerat alla operatörers erbjudanden i två månader, jag kan dom by heart. Och eftersom damen höjt rösten för lilla utlänningen (vi är ju döva som sagt, vi som inte pratar flytande franska), så höll jag samma ljudnivå när jag redogjorde för konkurrenternas erbjudanden och min villighet att byta.

Som att prata med en vägg.

Jag gick därifrån utan telefon och samlar nu ork för att besöka en annan butik imorgon. En med ung manlig personal, för här måste helt klart göras en blond.

Under tiden hoppas jag att personalstyrkan hos telefonoperatören hinner utbildas i vad det är för erbjudanden som gäller den här månaden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0