Skitdag

När jag vaknade imorse (klockan 4, märk väl) trodde jag faktiskt inte att dagen kunde bli värre. Elefanthjorden i lägenheten bredvid hade barnen på besök och klockan var nog 1 på natten när jag masade mig ur sängen, letade upp ett par högklackade skor, och drämde rytmiskt i väggen tills det blev tyst på elefanterna.

Tre timmars sömn alltså. Framåt sextiden slumrade jag till igen och blev väckt av telefonen klockan 7, klockan 7h30, klockan 8h, klockan 8h30... Sur som ättika pallrade jag mig upp, såg att det regnade, ställde in vandringen, solen kom då såklart fram på klarblå himmel...

Inte ens ljuspunkten med grannens kattunge som bestämde sig för att flytta in hos mig muntrade upp speciellt - eftersom han blev attackerad av en kåt hannkatt och fast högt uppe i ett träd fem minuter efter att jag tvingat ut stackarn. Finns inte ord för hur dåligt samvete jag har.

Tvingade ut mig på lite rollers på eftermiddagen och lyckades överleva utan att slå ihjäl vare sig mig själv eller alla tre miljoner ungar som cyklade i riktning dit näsan var vänd för ögonblicket i stället för rakt fram. Inte en helt självklar sport när nacken har låst sig och man inte kan vrida på huvudet i någon riktning. Men det gick ju bra.

Glad i hågen kom jag alltså hem, stolt över att gjort NÅGOT av denna franska helgdag, slängde ihop en jättegod middag och ställde sen ugnen öppen för att få ut värmen i lägenheten.

Glömde såklart av att luckan stod öppen och slog mig själv till golvet när jag lite senare rusade ut för att hämta lite vatten. Ugnsluckan är nämligen i... öronhöjd faktiskt. Mitt högra öra har nu en storlek som skulle få Dumbo avundsjuk och en färg som skulle motivera vilken tomat som helst att mogna.

Så när jag låg där i en liten hög på golvet och beundrade stjärnorna som susade runt huvudet (och förbannade det faktum att smällen inte räckt för att få nackkotorna att hoppa på plats) tänkte jag att ikväll. ikväll är det jag som är elefanten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0