Snön har stängt hela stan

Snön, ja förlåt, haglet, som ligger i ett 10-20cm tjockt täcke i grannstaden, har paralyserat hela staden. Det går inte att ta sig in och det går inte att ta sig ut. Folk envisas ändå med att föröka och sitter nu fast i timslånga köer. För att förvärra situationen till absolut ohållbar, envisas polisbilar med att dra fram med blåljus och sirener, vilket tvingar bilarna som redan står och trängs i köerna, att köra ut i modden och upp i snön på  trottoarerna. Där dom såklart fastnar.

Tre (!) plogbilar finns det i stan. Nu ska ni inte tror att dom kör runt och plogar inte. Nejdå. Dom har kört hit dom på en säkert 50 meter lång lastbil - ni vet en sån där exceptionellt stor och bred sak, som brukar kräva en bil som kör före och en som kör efter för att varna för bredden - som nu sitter fast i en bilkö i stans centrum!!! Oerhört intelligent.

För att få njuta av nöjet att traska runt i snö - som hann bli slask innan jag kom fram - parkerade jag precis utanför stan och promenerade in till centrum. Smart va? Nu tog det säkert lika lång tid som att köra, för det myllrade av gamla rangliga tanter som halkade runt, så det slutade med att jag ägnade förmiddagen åt att erbjuda min arm åt den ena damen efter den andra, för att sätta dom i säkerhet.

Snön rasar från taken så trottoarerna är avstängda och folk går mitt i vägen (där bilarna står parkerade pga att dom inte kan rubba sig ur fläcken) och det är absolut glashalt.

Så skratta på ni. 10cm snö är inget i Sverige men i ett område där snön faller en gång vart tionde år, där blir det kaos redan innan flingorna hamnat på marken.

Här kommer lite foto från morgonen:


Jepp! Det är palmer ni ser!!





Vissa har tom gjort snögubbar och ställt på bilen:





Vackert va?

Det här ser vi fram emot igen år 2018!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0