Fransk Byråkrati & Nya Självmordsregler

Idag satte jag mig i bilen för att åka ett större antal mil, leta parkering i en halvtimme och tillsist kliva in på sous prefecturen någon timme innan dom stängde. Vågar inte längre riskera att köra runt utan giltigt registreringsbevis. Lappen för adressändring ar otroligt förenklad vilket var kul, kön tog bara en halvtimme fast jag hade 30 personer för mig, och tanten i luckan var trevlig och tog sig tid att förklara varför jag inte får använda mitt tilltalsnamn (utan bara det som står först i passet) i Frankrike..

Så när jag stod där i kassan fick jag till min stora fasa syn på ett informationsblad om Frankrikes nya självmordsregler. Det är slut på registreringsnummer i landet, så bilarna kommer inte längre registreras efter vilken region man bor i - alltså med ett litet avslöjande nummer som talar om var föraren kommer ifrån. Nej, nu ska det bli som i Sverige, med ett nummer som alltid hänger med en bil.

Fattar ni vilken katastrof det kommer bli? Det funkar kanske fint i ett enormt land som Sverige, där det inte finns så många bilar, där varje fil är lika bred som tre franska filer tillsammans, där folk har lite vett i huvudet när dom är ute och kör!!

Men här?

Som jag berättat tidigare, så avslöjar bilnumret en hel del om vem som sitter bakom ratten. Har jag en 06a framför mig behöver jag inte oroa mig, för han vet vart han ska och gör inga drastiska grejor. Jag kan lugnt hålla mig hyfsat nära. Samma med 83orna, dom bor så nära att man kan ana att dom vet vad dom gör här. 01orna ska man undvika helt (parisare, har inget vett alls) och övriga nummer ska man hålla enormt avstånd till.

Övriga nummer är nämligen renodlade turister.

Som turist har man rätt att:

  • tvärnita mitt på vägen så man hinner kolla in vart man ska
  • parkera i en rondell medan man ställer in sin GPS på rätt adress
  • ställa in farthållaren på slumpvis utvald hastighet som växlar friskt mellan 10 och 140km/h utan att så mycket som behöva pilla lite på bromspedalen
  • tvärnita om man blir lite sugen på att titta på utsikten
Ja, ni förstår resonemanget. Nu kommer den franska befolkningen (och jag) alltså tas ifrån denna lilla varning som kan betyda skillnad mellan liv och död. Nu kan man inte längre förlita sig på bilnummer för att veta om man ska överleva resan hem.

Nu måste man hålla avstånd.

Orden "hålla avstånd" i trafiken existerar inte i Frankrike. Folk verkar tro att det gäller att spara så mycket plats som möjligt på vägen, att man helst inte ska vara mer än 2cm från bilen framför.

Idag på vägen hem hade jag två såna plåster i häcken. Dom körde utan ljus (inte så smart när regnet gjorde att mörkret hägrade) och var dessutom svarta. Jag såg dom helt enkelt inte, för dom låg så nära att jag - när jag äntligen upptäckte dom - kunde räkna fräknarna på näsorna men inte se något före vindrutan på bilen.

I regn på glashala vägar.

Jag testade bromsarna lite, ingen reaktion. Vågade inte tvärnita, för han hade aldrig hunnit få stopp. Otäckt att ha såna bakom sig och så fort den ena idioten svängde av, kröp nästa upp. Och jag kör inte långsamt!

Nej, nu blir det rena självmordet att ge sig ut på vägarna här. Knasiga regler har dom många men det här slår då mycket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0