Nya firrar

Blev tvungen att köpa nya växter till akvariet eftersom det inte blev några kvar när jag städat - firrarna käkar växter hellre än mat av någon anledning.

I varje fall hade dom superbilliga fiskar av alla möjliga sorter så jag köpte med ett gäng hem. Nu är dom inte helt kloka dom nya rackarna, för det är ett evigt försök till parande med andra sorters firrar eller hannar med hannar (nåja, alla har rätt till sin individuella läggning) och jag hade liksom föredragit om det kunnat vara rätt hona med rätt hanne så jag kan få lite fler bebisar.

Men yngel är på gång. Jag har precis hystat i en av tre nästan fyrkantiga fiskar (sprängfyllda med yngel med andra ord) i yngelfällan. Tyvärr var det bara allmän förstoppning som nu satte fart när hon fick lite lugn och ro från dom andra hannarna. Hoppas i varje fall få lite platybebisar här under natten.

Råkar det vara honorna utanför fällan som hinner först, så är det lugnt, för det finns massor av plats att gömma sig för bebisarna.

Tvångsgödning av alla andra fiskar i akvariet råder just nu, för att dom ska hålla sig borta från delikatesserna ynglen när dom kommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0