Storebror ser dig!

Kundkort ja! DN skrev härdomdagen en artikel om ICA kundkort och om hur ICA erbjuder skräddarsydda erbjudanden till sina kunder. Har du småbarn, får du rabatt på blöjor, har du inte husdjur slipper du prackas på rabatter på hundmat varje vecka.

Det här verkar ha skapat liv i luckan eftersom folk tydligen inte insett hur kartlagda vi faktiskt är.

För kartlagda blir vi. Det är liksom nödvändigt för att företaget ska kunna individanpassa erbjudandena. Dom vet vad vi handlar, när vi handlar, vid vilken tid på dygnet vi handlar vissa typer av varor, vad vi alltid respektive aldrig handlar, vilken åldersgrupp som handlar vid vissa tider och vad dom helst köper, hur priskänslig varje kund är... Listan kan göras lång.

Prova att handla kattmat några gånger, så ska du se att det kommer rabatt på kattsand inom en månad!

Men varför denna ilska? Vi har väl valt att ha ett kundkort, just för att vi vill ha rabatt i den butiken? Det är väl därför vi som kunder har kundkort?

Sen är det klart att matvarukedjorna utnyttjar informationen på andra sätt också. För att se vilka produkter som kan tas bort ur sortimentet, för att erbjuda produkter som nuvarande kunder faktiskt vill ha, till acceptabla priser - för det är i längden billigare att behålla en kund, än att försöka hitta en ny. Även här kan listan göras lång. Företagets målsättning är såklart att tjäna pengar, men samtidigt att ha nöjda kunder. Utan kund, ingen affär...

Det blir lite win win av det hela. Är man intresserad av rabatter så skaffar man kundkort. Annars låter man bli.

Varför krångla till det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0