Självmordskandidater i trafiken

Min självkänsla som chaffis av den rullande bastun har gått rakt i botten efter olyckan. Jag grejar inte längre med radion när jag kör, utan sitter med huvudet klistrat mot nackstödet. Jag kollar inte längre i speglarna efter möjliga luckor då jag kan komma ut och köra om, utan efter andra bilar hot mot min krasade nacke.

Ett sådant hot dök upp i form av en bil som drogs som en magnet mot min, som riktigt klistrade sig upp i häcken och lyckades hålla mindre avstånd mellan våra bilar under en kvarts körning, än jag har kvar när jag klämt in mig på en fickparkering (och jag är en jävel på att fickparkera ska ni veta!)

När han prickat in 4mm mellan våra bilar, tog han upp mobilen. Inte för att prata, nejdå. Han hade lite sms att svara på samtidigt som han njöt av utsikten från sidofönstret.

Samtidigt satt jag och svettades med nacken hårt tryckt mot nackstödet, och foten som flimrade lite på bromsen för att se om han skulle reagera. Icke då. Grabben tryckte vidare på sin telefon. Mobiler är förbjudet när man kör bil i Frankrike.

Just min otur att alla självmordskandidater ska vara ute och köra när jag är ute med min rullande bastu!

Kommentarer
Postat av: Matildas fikarum

Det där är ett jätteproblem i Sydney. Folk ligger varandra i häcken på vägarna så det är kusligt. När det väl händer en olycka blir det en hel massa bilar involverade. En bil kör in i en annan bil, som då kör in i en annan bil...

2008-09-20 @ 07:35:59
URL: http://matildasfikarum.wordpress.com
Postat av: Fransyskan

Samma sak här - och det finns så otroligt mycket bilar här och alla ska fort fort fort fram. Jag upphör aldrig att fascineras över folks teori vid rödljus: "om JAG kör mot rött så kommer JAG fram fortare". Resultat? När det blir grönt i nästa korsning så kommer inte en bil ut där, för att det står en idiot som kört mot rött framför (ah jo, glömde visst berätta att rödljusen står tätt här så smiter man igenom ett fastnar man i nästa...) Kort sagt. Kaos.



Kan inte påstå att jag inte är en ganska aggressiv förare själv - det är en överlevnadsstrategi här. Men det har verkligen skrämt livet ur mig att en liten puff från en annan bil faktiskt kan ge såna nackskador!



Nu inväntar jag ivrigt nya cykelbanor (hahaha, det finns inga här) så jag slipper bilen!

2008-09-20 @ 08:37:25
URL: http://mittlivsomfransyska.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0