Gäsp!

Kan inte minnas när jag pallrade mig upp ur sängen så tidigt FRIVILLIGT sist. Kvart i sju gick jag upp. Då hade jag visserligen sovit i 8 härliga timmar (ja, bortsett från när jag var uppe och dansade irländsk stepdans i högklackat inatt då, för att grannen skulle fatta vinken och ta av sig sina stilettskor).

Det är storm ute. Stormen som ni kunnat läsa om i svenska tidningar hela helgen, har nu nämligen nått till franska rivieran. Det är stor-varning mellan 12 och 22h idag - kustvägen svämmades nästan över redan igår av vågor höga som hus som drog in, så idag räknar jag blint med att den är stängd - och folk rekommenderas att hålla sig ifrån vägarna. Tyvärr är måndag den dagen jag kör mest och längst på hela veckan - dessutom på livsfarliga små kurviga backiga vägar genom skogen. Ikväll kanske jag ska unna mig att ta stora vägen, stora OMvägen, så att jag kan hålla mig på vältrafikerade vägar, och motorvägen, för att undvika att få ett träd i huvudet.

I övrigt är det bra med storm, alla smågrejor jag hade på balkongen är nu puts väck. Sånt gillas.

***
Läste just i lokaltidningen att vågorna som drog in inatt och nu imorse liknas vid en mini-tsunami. Vägen är redan stängd eftersom vågorna är så enorma att dom inte bara slår över stranden (som är 5-30 meter bred mellan hav och väg), utan även slår över vägen och skickar projektiler med småsten (här finns ingen sand på stränderna, utan sten) över vägbana och bilar.

Här kan ni ser hur stora vågorna var igår.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0