Konsten att bli sjuk

Är man inte redan sjuk när man går till läkaren, så blir man det garanterat när man sitter i väntrummet bland alla hostande och snörvlande patienter. Idag var dock min läkare i tid (första gången?) så jag kom in snabbt som bara den. Det var då jag började känna mig RIKTIGT sjuk.

Jag hade bokat tid för att jag är trött på att ha huvudet igenmurat (bihåleinflammation) och halsen helt igenkorkad, men eftersom jag kände mig bättre under dagen hade jag tänkt avboka - vilket inte gick eftersom dom bara har telefontid på morgonen. I varje fall.

In i rummet kliver jag och hinner inte ens få av mig halsduken innan läkaren rusar fram griper mig om halsen och säger "Herregud, din tyroid är enoooooooooorm". Hon var så till sig över detta faktum att hon inte ens lyssnade på resten, utan började genast skriva ut pencellin, rev receptet när hon kom på att jag har körtelfeber och inte får äta pencellin, skrev ut antibiotika istället, immunförsvarstärkande medeciner, antiinflammatorsika medeciner och gud vet vad. En säck full, som seden kräver (INGEN lämnar läkaren utan en lista på medeciner att hämta ut som fyller MINST en säck).

Tydligen har jag åkt på - förutom halsflussen då - inflammation i tyroiden (eller vad det nu var hon sa), bihålorna sa hon var inte så farliga (hon tittade inte ens) och blodtrycket var mycket högre än normalt. Medan hon om och om igen frågade om jag inte seeeettt hur stor halsen är (som om jag hänger framför spegeln jämt - min hals har varit grotesk sen jag åkte på körtelfeber!) bokade hon in nya tider, förberedde remisser för att göra ultraljud osv.

Jävlar vad jag kände mig sjuk när jag gick därifrån.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0