Välisolerade lägenheter

När jag bodde i Tyskland, så var min lägenhet så fantastiskt välisolerad, att det stod skrivet i kontraktet att jag var tvungen att hålla balkongdörren öppen en kvart varje dag, för att motverka mögel inne. Så varje morgon innan jag klev in i duschen ställde jag dörren öppen - kan tillägga att temperaturen låg på mellan 0 och -18 beroende på vilken månad det var. Att komma ut från en het dusch till en iskall lägenhet var inte alltid helt kul. Men men. Så var reglerna och jag erkänner att värmen funkade bättre när man gjorde så.

Min nuvarande lägenhet verkar behöva samma sak. Jag har tvåglasfönster - mycket ovanligt här på Rivieran - och det är minst sagt instängt när jag vaknar på morgonen. Så dörrar och fönster står öppna jämt i princip. Nu är det dock lite skillnad i temperatur - som kallast inatt hade vi 15 och nu är det runt 20 grader ute, så jag fryser inte ihjäl precis.

Tvåglasfönster isolerar toppenbra mot ljud utifrån - men det känns konstigt, efter 4 år med englasfönster, då man verkligen hör allt som händer på utsidan.

Blir "svårt att andas" när allt är stängt - instängt!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0