Om man blundar för sanningen så...

Tja, vad ska man säga? Är jag förvånad att en av fyra som bor utomlands missköter sina betalningar av studielånen? Tycker jag ens att det är det minsta konstigt? Nej!

När man bor utomlands får man i januari varje år ett brev från CSN, innehållande inbetalningskort för hela året. Februari, maj, augusti och november ska pengarna in. Bor man utomlands har man ofta lön och bankkonton utomlands. Sverige har ett fantastiskt bank på internet (man kan lägga in alla räkningar för året den dagen man får dom i handen). Så fungerar oftast inte banker utomlands.

I januari får jag alltså 2 viktiga inbetalningskort från varje studielån (två, för dom snåljåparna skriver ut två inbetalningskort på varje papper, för att försäkra sig om att man verkligen inte kan hålla reda på när pengarna ska betalas in). Dessa papper förväntas jag inte bara hålla reda på i ett år, utan dessutom ska jag fyra gånger om året självmant komma ihåg att "oj nu är det dags att betala".

Så jag har full förståelse för att en av fyra missköter sina återbetalningar. Antagligen är dom inte ens medvetna om att dom missat att betala!

Nu ska det till lagändringar för att CSN ska få lättare att kräva in pengar.

Börja istället i rätt ände - skicka inbetalningskorten fyra gånger per år, så att folk kommer ihåg när och vad dom ska betala. Eller en liten påminnelse per email INNAN räkningen ska in. Varför krångla till det som kan vara så enkelt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0