Effekterna av en vattenpöl...

Här på rivieran är vi allergiska mot regn. Folk vet helt enkelt inte hur dom ska reagera när det regnar. Man kan ju tycka att 2 månaders oavbrutet regn skulle luckra folk lite... men icke!!

Vid fyra tiden idag drog det förbi ett härligt åskväder med tillhörande skyfall. Det måste ha orsakat en liten vattenpöl eller två på vägen, så myndigheterna bestämde sig naturligtvis för att spärra av huvudvägarna lagom till folk började ta sig från jobbet. Resultat? Milslånga bilköer som inte rubbar sig ur fläcken.  Det tog mig 2 härliga timmar att köra 30km hem från jobbet. Inte gjorde det mig så mycket. Jag var för ovanlighetens skull inte i akut behov av toalett, hade både vatten och pizza (...) och lite godis i bilen. Dessutom hade jag många och långa trevliga pratstunder med folk i bilarna i mötande trafik:-) Muntrade upp dom med kommentarer om hur många miiiiiiiiiiiil med köer det var..:-) hehe

Snö orsakar också kaos här. Första året jag var i Frankrike stängde dom motorvägen i ÅTTA TIMMAR för att skyffla bort 2 cm snö på en sträcka på 1km. Allvarligt? Använde dom små spadar för sandlådan, eller hur kunde det ta så lång tid?? Fast här snöar visst bara vart 10e år säger dom...

Har varit en riktigt händelserik dag i trafiken... Köer för att åka hem och ca 2cm från att krossa en bil på vägen till jobbet. Grabben som körde kan tacka mina fina reflexer, som taskiga bromsar till trots lyckades fyra av min bil i riktning mot skogen hellre än mot hans bil - stackarn hade visst tröttnat på att ligga i en stillastående kö och svängde rakt ut - naturligtvis utan att se sig för - framför mig som kom farande i andra filen där det gick i härliga 70km i timmen. Tutan på min bil funkar visst inte när det är varmt. Som så mycket annat elektriskt i min bil (vilket är lite jobbigt i ett land där det nästan jämt är varmt!). Långfingret funkar dock i alla väder. Liksom helljusen.

Lycka är att slippa bilen en hel natt innan jag måste använda den igen!!

:-)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0