Äggkastning

I dagens skvallertidningar står att läsa om att äggkastning har upprört många.. Halloween är ju inte en svensk tradition och att hysta ägg vilt omkring sig lär ju inte precis skynda på välkomnandet av detta firande... Men det är en annan historia. För när jag läste artikeln kom jag och tänka på vad som hände för några år sedan.

Jag hade storstädat min lägenhet. Från topp till tå, varenda skrymsel. För er som känner mig vet ni att det är MYCKET ovanligt att jag slösar tid på att städa. Men nu hade det i varje fall blivit gjort - fanns inte en millimeter som inte var skinande ren. Jag hade till och med släpat ut möblerna ur lägenheten för att kunna polera golvet ordentligt.

Lagen om alltings jävlighet kunde börja.

Så fort jag var klar, ställde jag öppet fönstrena ut och ställde mig i köket för att laga mat. Väggen mellan kök och mitt rum (en stor ljus studio) var bara halv, vilket gjorde det luftigt, ljust och härligt. Så ser jag något som far förbi i ögonvrån, följt av ett oidentifierbart ljud. När jag vänder mig om hinner jag räkna till inte mindre än ytterligare fem ÄGG som swichar förbi. In genom fönstret och med krashlandningar på väggar, i akvariet, på madrassen, på soffan, på min rena vittvätt, ta mej fasiken överallt.

Det var 35 grader varmt.

Polisen kom först efter en halvtimme. Innan dom hade skrivit sin rapport till försäkringsbolaget (som vägrade betala för pojkstreck) kunde jag inte börja tvätta. Polisen, som trodde att bara för att jag inte pratade franska, så förstod jag inte heller (så fel dom hade) diskuterade vilt huruvida dagens middag skulle intagas på McDonalds eller Quick. Alla grannarna hade fått ägg på tomten och fönstrena - jag var den enda som hade rutorna öppna. Enligt polisen sparar alla ungdomar ägg tills dom ruttnar för att gå ut och leka prickskytt.

Ni kan föreställa er lukten?

Synen?

I fyra dygn städade jag, tillsammans med hjälp av mina vänner. Sov gjorde jag hos kompisar. Lukten från lägenheten som låg en trappa upp, kändes redan när man klev in i trapphuset en våning ner. Det slutade med att jag fick hyra en tryckångsmaskin (eller vad det nu heter) och en dammsugartvätt (grej som tvättar madrasser möbler etc med vatten) och gå över allt i lägenheten flera gånger om. Tack och lov för maskiner i varje fall, mina manliga vänner hjälpte gärna till om det handlade om maskiner.

Äggen på madrassen gick aldrig att få bort. Det blev fläckar på väggarna som sitter där än i dag. Lukten gick aldrig riktigt ur.

Så när jag hör om några snorungar som springer runt och hystar ägg på folk "för att det är Halloween" så har jag bara en sak att säga: Lås in slyngeln med en kartong knäckta och ruttna ägg i en bastu i en vecka och tvinga dom sen äta skiten.

Tre år har passerat, men lukten av ägg klarar jag fortfarande inte av!


Kommentarer
Postat av: Matildas fikarum

Det är förjäkligt. Och tänkt om ett ägg träffat någon i ögat, eller ett spädbarn.

2008-11-02 @ 11:34:52
URL: http://matildasfikarum.wordpress.com
Postat av: Panter

Jisses! Jag hade exploderat. Vilka skitungar!

2008-11-02 @ 14:37:18
URL: http://motvillig.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0