Fransk byråkrati

 Idag har jag än en gång haft glädjen oturen att få brottas lite med fransk byråkrati idioti. Efter att i två månaders tid försökt göra min adressändring hos skattemyndigheten via deras hemsida och bara råkat ut för "fel" varje gång jag lyckats fylla i alla tre drillioner uppgifter som krävts och tryckt på godkänn - så åkte jag idag till skattemyndigheten i den stad jag senast var skriven, för att ändra min adress.

Byråkraten: Du finns inte i vårat system. Du har inte betalat skatt sedan 2005. Du är skriven i Staden (staden där jag aldrig någonsin bott).

Vafan?

Jag: Nejhejdu Monsieur sa jag, skulle du då kunna tala om VEM JAG HAR BETALAT MIN SKATT TILL I ALLA ÅR???

Byråkraten: Nej. Du har inte betalat någon skatt.

AAAARRRRHHH

Jag: Vadå inte betalat någon skatt?? Jag HAR betalat skatt.  Kan du ändra min adress åtminstone?

Byråkraten: Nej, du har ju inte deklarerat att du har jobbat.

Jag: Jodå, det har jag visst det.

Byråkraten: Fyll i den här lappen (=bibban med papper på 8 sidar)

Jag: och var ska jag lämna den då?

Byråkraten: Det vet jag inte, du är inte skriven i den här staden.

Jag: JO!! Jag bodde ju längre ner på den här gatan tills för några månader sen.

Byråkraten: Nej, du har inte varit skriven här sedan 2005.

Allvarligt. I det här läget fick jag välja mellan att utdela en rak höger, och att ta ett djupt andetag och gå därifrån. Nu har jag letat upp alla mina papper som bevisar att jag HAR betalat skatt i alla år, och sitter och samlar mod för att åka till ännu en skattemyndighet för att se om DOM möjligen kan få ordning på min adressändring.

För helt klart är, att byråkraten som tog hand om min senaste adressändring (då, när jag äntligen insett att man måste gå till skattemyndigheten varje gång man flyttar, och därmed anmälde 4 flyttar på en gång...) glömde trycka på ok knappen när han var klar.

Välkommen till Frankrike. Landet där dom stadsanställda har dom bästa förmånerna i världen, men går ut i strejk så fort kaffet är slut i automaten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0