Fransk vägpolitik

Här på Rivieran har man tagit för vana att asfaltera om alla vägar så här när vintermörkret gör dagarna extremt korta och kvällar och nätter extremt mörka.

Ny asfalts smälls på och man sätter upp nån liten skylt i diket eller ute i buskarna, för att varna för att det inte finns några linjer på vägarna. För att försäkra sig om att man kommer upp över normal årskvot i olyckor med dödlig utgång på vägsträckan man asfalterar - så att investeringen lönar sig - brukar arbetarna gå ut i strejk lagom tills asfalten är lagd och framförallt INNAN man hinner måla ny färg. Strejken behöver inte ha någon annan anledning än att kaffebryggaren är sönder, vi är trots allt i strejkmästarnas paradis: Frankrike.

En sådan väg körde jag på idag - när jag av outgrundlig anledning fick ett infall att köra tillbaka till kusten på en annan sida berget än jag normalt kör.

Nyasfalterat, nerförsbacke, kurvig, i duggregn och dimma, på en underkyld väg - utan så mycket som en strimma hopp att kunna se var vägen börjar eller slutar. Det var becksvart. Täta blixtrar från åskan och bländande bilar som var på väg uppför i motsatt riktning, bländade så att jag inte såg ett piss. Kan ärligt erkänna att jag var bra rädd. När jag närmade mig kusten fanns mittlinjen plötsligt utmärkt - med såna där dubbar på för att varna att man är på väg över på fel sida. Jag körde PÅ dubblinjen så länge jag kunde, så att jag åtminstone skulle kunna HÖRA var jag var på vägen.

Så kom jag ner till kusten. Första infarten till motorvägen var blockerad av en bil med varningsblinkers och en gubbe som stod och viftade en röd flagga. Andra infarten till motorvägen - precis där jag bor - hade spärrats med bommar (dessa som öppnade för plogbilen och nästan krossade idioten som följde efter, se tidigare inlägg). Vilket jag tycker är lite lustigt för 50 meter innan (sista stället att vända) stod en skylt att dom inte rekommenderade att man tog vägen (pga 5km parkering på motorvägen). Men inte att vägen var stängd. Nej nej. Det vore ju att underlätta för folk.

Av motorvägen körde bil efter bil med TIO CENTIMETER SNÖ!!!! Så till dom som påstår att här bara snöar vart tioende år, kan jag avslöja att vi haft snö 3 år av dom 5 jag bott här. HAHA!!

I helgen var ju bron till mig stängd. Jag hade inte sett en skylt om att bron skulle stängas, inte heller någon om alternativa vägar, och jag passerar ändå från alla möjliga håll varje dag. Ikväll fick jag syn på EN endaste liten skylt som varnade för brostängningen - den satt 2km från bron och på ett ställe där jag tvivlar på att någon som använder bron faktiskt såg den.

I närheten av bron fanns inte ett tecken på att bron skulle vara stängd - förrän man kom nära nog för att se plastgrisarna som spärrade vägen förstås.

Idag såg jag också några små skyltar i storlek 10*20cm som pekade i riktning mot bron. Dom var mörkröda med svart text. Vad det står tror jag bara mannen som spikade upp dom vet - för såvida man inte parkerar på andra sidan korsningen eller hinner flänga upp kikaren och strålkastare medan man susar förbi, finns det inte en chans att man ens kan gissa dess innehåll.

Och nu är alltså länets enda plogbil ute och försöker få bort några centimeters snö på motorvägen, så att tusentals bilister kan ta sig hem.

Första året jag bodde i Frankrike stängde dom 1km av motorvägen i FEM TIMMAR för att få bort några centimeters snö. Då skrattade jag så jag grät i timmar, för jag riktigt såg hur en stackare kröp runt med hårtorken alternativt en smörkniv för att få bort DOM STORA SNÖMASSORNA...

Idag vet jag varför motorvägen stängdes så länge - det tar tid att få bort tusentals bilar med sommardäck på glashala vägar. Fransmän avvaktar inte på kontoret för att vänta ut snön (eller ösregn/hagel), trotsa att den aldrig varar speciellt länge. Nej, dom tar ledigt från jobbet för att kunna slänga sig i bilen, ge sig ut i värsta skiten och köra som idioter för att komma hem (och istället fastna efter alternativt orsaka en bilolycka...).

Kompisen ringde mig och sa att han var INSNÖAD. Defnitionen var: bilen står på en parkering och det ligger 10cm snö - "det går inte att köra bil i 10 cm snö!!" - så nu satt den stackarn på en restaurant och väntade på att snön skulle smälta så att han kunde åka hem. Mitt lilla påpekande att han bor max 200m från reston och att han faktiskt kan GÅ, togs inte emot med några glädje tjut precis. "Då blir jag ju blöt". Herregud.

HUR KLARAR NI ER I SVERIGE???

Haha imorgon ska jag föreläsa om varför vi har vinterdäck på barnvagnarna i Norden ("så vi kan köra ifrån isbjörnarna").

Med lite hopp om att få foton på skådespelet jag missade ikväll, så kommer dom på bloggen så fort som!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0