Jakten på deklarationen

Den stora jakten på deklarationen fortsätter och genom att ringa Frankrikes centrala skattemyndighet (det finns alltså en central) och ha turen att ha fått prata med en trevlig och kunnig dam, så börjar det ljusna lite.

Min deklaration är - oavsett om jag nu faktiskt har eller inte har deklarerat - fullkomligt borta. Det kan bero på att jag inte skickat in den. Det kan bero på att jag skickat den till fel ställe. Det kan bero på att dom slarvat bort den.

I varje fall lyckades vi med gemensamma krafter komma fram till att mina deklarationer de senaste fyra åren i Frankrike finns på inte mindre än tre orters olika LOKALA skattemyndigheter. Att dom som hivar in stålarna från skatten (ännu ett gäng olika lokala myndigheter) har fortsatt hiva in stålar både för min inkomstskatt och för min bostadskatt. Sistnämnda vet jag inte riktigt hur jag ska reagera på, för pengarna har dragits regelbundet - men inte från mitt konto.

För att nysta upp härvan måste jag ringa ÄNNU ett lokalt skattekontor och se om dom möjligen har min deklaration. Om inte, måste jag göra en ny och skicka in med ett brev där jag förklarar att jag HADE adressändrat i tid (bevis bevis annars åker jag på att betala 10% extra på min ÅRLIGA inkomstskatt), och att dom har slarvat bort min deklaration (och hålla tummarna på att dom inte skickat ut något till mig som gått i retur). Till inte mindre än fyra olika lokala skattemyndigheter måste jag skicka kopior för att vara säker på att inte nån jävel slarvar bort skiten igen.

Sedan till myndigheterna som hivar in stålar, måste jag lista ut vem som tagit mina pengar och när, annullera allt (IGEN), kräva att pengarna betalas tillbaka till kontot drom drogs ifrån, begära att dom dras från mitt konto osv...

OCH så behöver jag skriva en flyttberättelse om hur och när jag flyttat till och från vilka adresser de senaste fyra åren.

Behöver jag säga att jag håller på att gå igenom vartenda papper jag har i huset?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0