Bilolycka

Så igår var då dagen där som jag fasat för sen jag började köra bil i Frankrike - dagen då en idiot körde in i min rullande bastu.

Jag hade haft bilen på verkstaden på morgonen, hämtat ut den, käkat lunch med kollegorna och var på väg nerför en backe med härliga 15% lutning som avslutas i en rondell. Hade två bilar framför mig som stannat så jag saktade in för att stanna jag med. Och bang. Idioten som körde in i min bil måste haft en jävla fart för jag hade inte ens sett honom i backspegeln innan, så jag blev rejält paff.

Och förbannad! En sak att göra skrot av min bil INNAN jag haft den på verkstaden, men när jag precis pungat ut med 120 euro för att reparera bilen för att kunna ombesiktiga den, så är det INTE läge att köra på mig. På med varningsblinkersen och ut stormade jag, fläckte upp dörren till bilen som kört på mig och frågade vad i helvete han höll på med.

Inte så snällt kanske, men jag var arg. Och värre blev det när grabben inte ens bad om ursäkt. Gissa vad han sa?

"Men det är ju inte så konstigt jag körde på dig, bromsarna fungerar nästan aldrig på min bil"

Nehejdu. Och då väljer man att ge sig ut med den? Dessutom ta vägen som lutar 15%? Inte hålla avstånd?

Jag må inte ha blivit en 100% fransk bitch än, men när man kör på mig förvandlas jag - uppenbarligen - till en 200%ig svensk bitch.

Duade honom istället för att nia. En förolämpning för en fransk, ungefär i samma nivå som att kalla en italienares mamma för hora. Man niar äldre, såna man inte känner och såna man har respekt för. Det brast på den sista punkten.

Grabben vägrade skriva under försäkringspapprena med förklaringen att han har haft så många olyckor att han aldrig kommer kunna försäkra sin bil igen om jag anmäler honom och hur skulle han då komma till jobbet? Han "kom inte ihåg" vilket försäkringsbolag han hade. Bilen hans var redan skrapad, bucklad och intryckt lite här och var. Förklaring: jo han har orsakat några "allvarligare" olyckor dom sista åren. Undra på.

Jag var vansinnig, skällde ut honom efter noter och vägrade åka från platsen utan att ha skrivit av varenda detalj på hans körkort, bilregistreringspapper osv. Testade tom telefonnumret han gav mig - tur det för det var felaktigt.

Till sist åkte han. Min bil var bara lätt skrapad - ärligt talat ser bilen normalt värre ut när man parkerat den en natt i stan - men jag åkte ändå direkt till verkstaden för att dom skulle kolla att han inte pajat stötfångaren. Hade han inte. Ägaren till verkstaden, där jag som sagt tillbringat morgonen med bilen, var vänlig nog att fylla i mina försäkringspapper (som jag ska skicka in med kommentaren att han vägrat skriva under), ringa försäkringsbolaget för att kolla om min försäkring är en av dom där oturliga där jag får ökat premie om någon idiot vägrar erkänna att det var 100% hans fel och kollade dessutom upp killen som kört på mig. Han är tydligen ökänd.

Frågade faktiskt bilmekanikern om han inte kunde påskriva problemet med kopplingen som är trasig till olyckan men han sa att det kunde bli lite svårt... Otur:-)

Ringde kollegorna som ringde runt tills dom hittade en läkare som kunde ta emot mig. Väl där, två timmar efter olyckan, hade jag börjat förklara känseln i vänster arm och hade rejält ont i nacken. Nu sitter jag här med huvudet fixerat i en nackkrage, löfte om att ha ont i minst 3 veckor, och starka antiinflammatoriska medeciner. Dessutom ett fint läkarintyg som dokumenterar skadorna. Det ska jag ge till försäkringsbolaget - som grabben absolut inte vill att jag kontaktar.

Fyra dagars vandringen nästa vecka är inställd:-(

På måndag hoppas jag kunna vrida huvudet såpass att jag kan köra till försäkringsbolaget och anmäla skiten.

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Det är väl typiskt att när en olycka väl är framme, så är det en idiot som har kört på en. Vi hade tur när vi blev påkörda, att hon erkände direkt. Hoppas det onda försvinner snart.

2008-09-14 @ 08:21:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0