Det här med språk...

Efter alla år utomlands i olika länder, så har jag väl tre språk som sitter som dom ska, och ett större antal till som jag förstår utan att fundera.

Under mitt första år utomlands, i Irland, så hade jag inga som helst problem med att förstå engelskan - däremot hade jag noll koll om ett ord var på engelska eller svenska. Jag pratade engelska med mina svenska vänner och svenska med mina irländska kompisar - allt i en salig röra - och blev hur frustrerad som helst när folk inte förstod. Prata engelska sa dom. Men det GÖR jag ju!! Trodde jag. Lösningen blev att sluta helt med svenskan tills engelskan var flytande - i det läget lyckades jag även plocka upp en härligt lokal dialekt.

Samma knep använde jag mig av för att lära mig franska, som jag skrivit om tidigare - jag kapade kontakten med allt och alla som inte var franska och bara dök in i kultur och språk. Det värsta året i mitt liv, som sagt.

Igår ringde telefonen och det var Pierre. Honom känner jag sedan min första vecka i landet och vi har alltid pratat engelska med varandra - eftersom jag bara pratar franska sedan något år. Efter att jag lärde mig språket, så undviker jag dock att prata engelska i den mån det går och sist jag träffade Pierre så pratade vi franska till hans stora glädje. Något som inte var helt lätt för mig eftersom jag förknippar person med språk. Jag har svårt att prata engelska med en svensk osv.

Men med Pierre har jag alltså lyckats byta till franska. Något som han hade glömt. Grabben blev helt stum när jag lyfte på luren och pratade franska. Efter någon minut kläckte han ur sig att han vart så inställt på engelska att han inte förstått vad jag sa!

Annars tänker jag normalt inte på vilket språk jag pratar. Jag kan idag växla fritt mellan franska engelska och svenska - och svarar på det språk jag blir tilltalad.

Imorse fick jag dock en tankeställare. Jag sover ju med fönstret öppet och vid åttatiden hörde jag en liten barnröst som glatt utbrast "fågel" när han kom utstudsande mot bilen. Det tog en halvtimme innan hjärnan registrerade. Fågel. På svenska.

Jag visste inte ens att jag hade svenska grannar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0