Fransyskor

Betrakta, lyssna och lär... Det är mitt motto när det gäller att lära mig tillräckligt om den franska kulturen för att smälta in - kanske jag också kan bli en riktig french bitch (i bemärkelsen argbigga) en dag?

Från mitt sovrumsfönster har jag utkik över parkeringen där följande scenario utspelar sig. En mycket rik fransyska kommer körande i sin lyx merceders (tja ok jag erkänner jag kan inte bilmärken men den var silver och såg ut som en jaguar men hade merceders logo längst fram). Hennes glasögon kostar mer än jag tjänar på en månad. Hon tittade nedlåtande omkring sig och parkerade sedan bredvid min mycket sandiga, mycket smutsiga, rullande bastu. På en parkering som hon stenrika damen inte har betalat för. Shit happens, det var inte min parkeringsplats.

Hon sitter kvar i bilen. Lugnt. Blänger dock surt runt sig. Kliver ur bilen. Tittar mycket nedlåtande på min rullande bastu (och åh åh åh vad jag ville kila ner till min bil och flänga upp dörren lite oförsiktigt så där och bara utbrista "oh" så där som alla fransyskor gör när dom skiter fullständigt i vem dom just trampat på tårna) och går upp till en motorcyklist som just parkerat. Snubblar på sina meterhöga klackar, låtsas självklart som ingenting även om hon haltar tydligt efteråt. Dividerar en stund med mannen, varpå han trompet marcherar upp till hennes bil, lyfter ut alla hennes grejor och bär dom dit hon pekar.

DET ska jag lära mig!

Vad jag redan kan och utnyttjar utan att tveka, är scenariot som utspelade sig en timme innan: Granndamen kommer (också hon tittar neeeeer på alla) i sin skrotiga bil (haha man behöver inte vara rik för att bli en fransk bitch) och hänger, fullkomligt hänger på tutan tills den stackars jäveln som stod på hennes ruta kom ut och flyttade sin bil.

Hela min lägenhet är full av speglar. Jag kanske ska träna lite på den där nedlåtande blicken och förnärmade axelknycken som krävs för att kvalificera som fransyska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0