Kulturella skillnader

Handen på hjärtat - hur många av er tvättar händerna efter ett toalettbesök? Ganska många antar jag, eftersom jag har mestadels svenska läsare, om än väl utspridda i världen.

Men det är tyvärr inte så självklart i alla länder. Här i Frankrike hör det till ovanligheterna att man ser någon ta vägen om tvättstället efter ett toalettbesök.

Toaletterna är ofta i en egen liten skrubb, och handfat och dusch/bad i ett annat rum. Så för att ta sig från toan måste man ta i åtminstone två handtag på vägen till handfatet för att tvätta av sig. Vidrigt!

I Storbritannien och Irland ser man ofta små lappar ovanför handfaten på restauranger: "Personalen måste tvätta händerna". Tacka fan för det.

Hur är det med hygienen i andra länder?

Kommentarer
Postat av: Vida

Jag har bott i Spanien och där var det sisådär med handhygienen. När jag pluggade på ett universitet så hade de rosa parfymerat toalettpapper (luktade inget vidare enligt mig) men vid handfaten utanför stod mestadels utbytesstudenterna medan spanjorskorna gick förbi.



Tack för titten hos mig och snälla ord :)



Vida

2008-09-21 @ 09:36:53
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0