Kulturkrockar

Jag har nog nämnt det förut, men i Frankrike är man inga hejare på att svara på inbjudningar. Efter många om och men har jag fått veta att svarar man inte betyder det att man är ok, dvs att man tänkt komma.

Men så är fransmän ganska glömska också. Och det händer ofta att dom helt enkelt glömmer.

För att göra en lång historia kort så hatar jag numera att bjuda in folk på middag - för antingen står man där med mat för 15 personer och bara 3 dyker upp, eller så lagar man ingenting, för ingen har svarat, och vips så står 20 hungriga personer utanför dörren som en glad överraskning.

En gång varje år gör jag dock en ansträngning och bjuder in alla jag känner på smörgåstårta - något som är MYCKET uppskattat av fransmännen (det är för övrigt den enda svenska mat jag kan lura i mina franska vänner). Det hela är en process som kan ta några veckor. Skicka inbjudan. Inte få några som helst svar. Vänta en vecka, skicka den igen, ännu en gång be om svar innan ett visst datum, inga svar, skicka en påminnelse, höra av några vänner som säger att självklart kommer dom (var ju aldrig tal om annat), råka springa på lite folk på stan som kommer ihåg inbjudan och glatt säger att dom kommer.

Så åker jag och shoppar grejor till smörgåstårtan - mycket och dyrt. Medan jag står där och smetar ihop fyllningarna dagen innan bjudningen (den måste ju få gotta till sig) så ringer telefonen oavbrutet med folk som tyvärr inte längre kan komma. 15 är nere i 3 igen.

Ingen stress.

För jag vet att på tårtkalaset kommer det - förhoppningsvis - dyka upp folk som inte gett ett livstecken ifrån sig efter inbjudan.




Kommentarer
Postat av: mildamakter

Som det kan bli...skrattar

2008-09-23 @ 15:07:57
URL: http://mildamakter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0