Sjukfrånvaro?

I Frankrike har man 3 karensdagar när man blir sjuk. Det upptäckte inte jag förrän jag bytte jobb, eftersom mitt tidigare företag betalat dom dagarna för mig - det är alltså något man kan förhandla in i sitt kontrakt.

Karensdagarna gör att många går till jobbet även när dom är sjuka. Inte bara med en kraftig förkylning, utan även allvarligare grejor.

I januari hade jag magsjuka inte mindre än 3 gånger på två veckor, tack vara min kollega som envisades med att komma till jobbet sjuk och därmed smittade ner allihop. Öppet kontorslandskap sprider bacilusker illa kvickt. Folk tog en liten paus för att kila ut och slåss om toaletterna, och kom sedan tillbaka som om ingenting hänt. Själv låg jag hemma varje gång, bara tanken på en timmes biltur i varje riktning med akuta toalettbehov var tillräckligt för att övertyga mig att stanna i sängen. Men så fort jag kom tillbaka till jobbet blev jag smittad igen.

Just denna kollega har en son i dagisålder, så hon delade med sig av ganska mycket kul under våren. Inte nog med att hon kom till jobbet väl medveten om att hon var sjuk - först kilade hon runt och kindpussade alla, SEN berättade hon att hon kräks hela morgonen.

God sed här innebär att man undviker pussarna när man är sjuk.

Men vissa vill ju dela med sig,..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0