Smittar det?

Tidigare idag la ju kylskåpet  helikoptern (till mina örons stora glädje) av. Antagligen har diskmaskinen som står bredvid fått samma virus, för den får jag inte heller igång.

Min gissning är att det inte lönar sig att kontakta ägaren för att se om det finns några garantier på utrustningen. Har jag inte helt fel är den inköpt på någon marknad i östligare länder någonstans. Varenda elektrisk pryl i köket stoltserar med märken jag aldrig har hört talas om.

Mikron är speciellt intressant. Idén med en mikrougn är väl ändå att man ska värma eller tina maten lite snabbt...?? 5-60 sekunder eller så? Nåväl, inte min mikro inte. Kortast möjliga tid är 3 minuter (!) och man kan vrida sig upp till några timmar. Behöver jag säga att sladden är utdragen och jag undviker eländet så mycket det går?

Ugnen är ett original. Den är tillverkad på 1700 talet och allt man behöver göra - efter att man varit nere hos grannen och lånat en stol som går att stå på (mina pinnstolar håller inte), så att man kan nå upp att öppna för den sitter inte så många centimeter från taket - är att vrida på en knapp. Vad man ställer in knappen på är mindre viktigt, för ugnen har ändå bara en temperatur. På. Och av. Det fick jag bevisat ikväll när det tog tjugo minuter i 300 gradig värme att smälta osten på pizzan. Ärligt talat tror jag att värmen som smälte osten kom från helikoptern som 1700tals åbäket står på.

Den enda elektriska utrustning i köket som jag litar på är brödrosten.

Det är förbaskat synd att dom inte säljer något bröd i Frankrike som man får i apparaten bara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0