Telefon...

Satt just och läste DNs artikel om IP telefoni i Sverige. Blev helt paff när jag såg hur mycket det kostar - och framför allt över att det är minutpris på samtalen. Blir ju lika dyrt som vanlig telefon!

Antar att Frankrike ligger flera år före i utvecklingen när det gäller just IP. Jag har haft telefon via bredband i fyra år nu, via två olika bolag. Visst kapas linjen när elen går, men det är också det enda.

För Internet och telefon och tv kanaler (inte tv avgiften alltså) betalar jag under 30 euro (300 spänn) i månaden. INKLUSIVE samtalskostnader till fast nät i nästan hela världen och mobiler i ett större antal länder.

Bolaget man väljer betalar kostnaderna för att säga upp abonnemanget hos konkurrenten. Boxen kostar inget så länge man inte har sönder den. Däremot kostar det att gå ur, om man inte varit kund tillräckligt länge. Fast går man över till en konkurrent tar ju dom den kostnaden.

Det som vart dyrt med operatören jag har, är deras service linje, som kostat närmare tio kronor i minuten och automatiskt kapas när man väntat i mer än 30 minuter utan att få prata med någon (sur sur) - men även detta har dom ändrat nu. Det kostar inte längre att ringa dit.

Vanlig telefoni, eller IP telefoni via France Telecom (motsvarighet till Telia) är däremot löjligt dyrt och jag förstår inte att det finns folk som fortfarande använder sig av dom!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0