Fransk byråkrati

Någon förstörde vindrutan på min bil och den behövde bytas ut. Mannen skrev på att han var ansvarig och hans drulleförsäkring skulle betala. Jag har extra tillägg i min bilförsäkring som gör att jag inte betalar någon egenavgift vid krashad vindruta - även om det skulle vara mitt fel.

Nu var det inte mitt fel. Jag åkte och fick rutan bytt, dom ville ha betalt, jag sa nej, jag är försäkrad, tog bilen och åkte. Försäkringsbolaget ringde mig och sa att även om jag är extraförsäkrad mot sånt så måste jag betala 40 euro i självrisk. Vadå sa jag, jag är ju försäkrad. 40 euro skulle in. Jag drog på det i två månader. Förra veckan skickade jag in checken, efter många hot från deras sida.

Idag fick jag tillbaka pengarna. Tillsammans med ett brev där dom talar om att dom har glädjen att betala mig 40 euro i ersättnign för bla bla bla.. Heja fransk byråkrati.

Påminner mig om att jag borde nedförsäkra min bil. Vem vill betala en förmögenhet för en skrothög? Jag har en årsavgift på runt 10000kr i försäkring för min gamla skrot - och den är bara halvförsäkrad. Tiotusen alltså. Du läste rätt. Så under dom fyra år jag haft bilen har jag betalat mer i försäkring än jag gjorde för bilen när jag köpte den. Pengar i sjön...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0